U bent hier

Blog: Missie visie en strategie

Missie, visie en strategie: makkelijker keuzes maken

10 juni 2015 door Marion Schaap, MijnBedrijfsanalist.nl

Je zou denken, dat het management van elk bedrijf weet waarom ze bestaan, wat hun doel is en hoe ze dat doel denken te bereiken. De conclusie, die ik nu trek na mijn jaren als interimmer, is heel triest: Vaak weten directies niet wat het doel is dat er wordt nagestreefd!

Weten ze dan niet waarom het bedrijf is opgericht? Natuurlijk wel. Maar inmiddels zijn we "tig" jaar later en is de oprichter van het bedrijf allang vertrokken. Het bedrijf wordt gerund door managers en meestal is de positie van het bedrijf in de markt, of de markt zelf enorm veranderd.

Wat betekent dit voor de dochteronderneming, business unit, of afdeling? Analyses en onderzoeken worden opgestart. Mooie rapporten opgemaakt. Maar is het moment aangebroken dat er door het management een doel bepaalt moet worden.Dat houdt in dat er keuzes gemaakt moeten worden, knopen moeten worden doorgehakt. Een eenduidig besluit nemen. Altijd lastig. Waarom dit belangrijk is?

Zomaar een voorbeeld.

Een niet nader bij naam te noemen bedrijf, is opgericht om een bepaalde dienstverlening te verzorgen voor het moederbedrijf. Dienstverlening? Dat klinkt als: het bedrijf hoeft niet helemaal kostendekkend te zijn. Meestal is dit toch niet helemaal, en soms helemaal niet de bedoeling. Break-even, of zelfs zwarte cijfers worden er verlangd. Voor jou als directeur of manager, maakt het een groot verschil of je je eigen broek moet ophouden, of niet. Of je vrij bent om andere vormen van dienstverlening te ontwikkelen, of je vrij bent om je eigen tariefstructuur vast te stellen, andere klanten mag bedienen, of niet.

Indien niet duidelijk wordt, wat  binnen het concern de positie van het bedrijf is, weet je als management niet aan welke doelstellingen je moet voldoen. Dat is zoiets, als naar school gaan en een toets maken, maar je weet niet waarop je beoordeeld gaat worden. Dus het kan een 1 of een 10 worden en alles er tussenin.

Met deze onzekerheid kun je geen interne doelstellingen formuleren, je kunt niets plannen, maar ook geen goede bedrijfskeuzes maken. Kortom het bedrijf, of de afdeling wordt stuurloos. Ben je voor de beslissing over het bestaansrecht van je bedrijf afhankelijk van anderen? Dan heb ik medelijden met je. Het wordt een pijnlijk proces om deze beslissing af te dwingen, als dat al lukt.

Als jij het als management al niet weet, en ook het hogere echelon niet, kan het erin resulteren, dat het bedrijf binnen een concern steeds in een andere businessunit wordt gehangen. En oh ja, bij een managementwisseling op hoger niveau kunnen de verwachtingen, waar je aan moet voldoen, zomaar wijzigen. Dat geeft je echt vertrouwen! 

Dus ben jij een ondernemer? Jij kunt het anders doen. Begin bij het begin: Wie ben jij als ondernemer, kortom wat is je visie? Én wat is jouw ultieme droom (oftewel Big Hairy audacious goal, BHAG)? Door een begin en een einddoel te hebben kun je gemakkelijker keuzes maken. Kun je ook je korte termijn doelen vaststellen en de weg ernaar toe, oftewel je strategie makkelijker bepalen. Het helpt zeker, als je hierbij je kernwaarden in kaart brengt. Succes!

Nu zelf de missie, visie en strategie van je bedrijf gestructureerd in kaart brengen? Klik hier.

 

Terug naar de blogpagina

Volg ons op:  naar LinkedInprofiel van MijnBedrijfsanalist  naar Twitterprofiel van MijnBedrijfsanalist  naar Facebookpagina van MijnBedrijfsanalist

Tags: Missie, visie en strategie, ultieme droom, big hairy audacious goal(BHAG), kernwaarden